Прийомна сім'я
Прийомна сім’я – це сім’я або окрема особа, яка не перебуває у шлюбі, що добровільно бере на виховання та спільне проживання від одного до чотирьох дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, у свою сім’ю, для того щоб надати можливість дітям, які з різних причин позбавлені можливості проживати в рідній родині, жити в безпечному та люблячому сімейному оточенні нової родини, де вони зможуть реалізувати свій потенціал.
Функціонування прийомних сімей регулюється Положенням про прийомну сім’ю,
затвердженим постановою Кабінету Міністрів України № 565 від 26 квітня 2002 року (із змінами та доповненнями) та
постановою Кабінету Міністрів України від 24.09. 2008 р. №866 «Питання діяльності органів опіки та піклування, пов’язаної із захистом прав дитини».
Прийомні діти проживають і виховуються у прийомній сім’ї до досягнення 18-річного віку, а в разі навчання у професійно-технічних, вищих навчальних закладах І-ІV рівнів акредитації – до його закінчення, але не довше ніж до досягнення 23 років.
Діти, влаштовані до прийомної сім’ї, зберігають статус дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування та можуть бути усиновлені. Вихованці прийомної сім’ї, якщо це не суперечить інтересам дитини, і не заборонено рішенням суду мають право підтримувати стосунки з біологічними родичами. Дитина у прийомній сім’ї зберігає за собою усі пільги і державні гарантії, її утримання і виховання забезпечує держава. На кожну дитину прийомні батьки отримують грошові допомогу у розмірі двох прожиткових мінімумів плюс 35% за виконання обов’язків по догляду і вихованню дитини. Також за прийомними дітьми зберігається право на аліменти, пенсію інші соціальні виплати, а також на відшкодування шкоди у зв’язку з втратою годувальника, які вони мали до влаштування у прийомну сім’ю.
Вісім кроків для створення прийомної сім'ї
Якщо ви бажаєте створити прийомну сім’ю або дитячий будинок сімейного типу:
- Вам необхідно подати заяву про бажання створити прийомну сім’ю або дитячий будинок сімейного типу до районної державної адміністрації або міськвиконкому за місцем проживання.
- Подати до райдержадміністрації або міськвиконкому наступні документи: довідку про склад сім’ї; копію свідоцтва про шлюб (для подружжя); копії паспортів; довідку про стан здоров’я письмову згоду всіх повнолітніх членів сім’ї, які проживають разом з кандидатами у батьки-вихователі чи прийомні батьки.
- Пройти навчання кандидатів у прийомні батьки або батьки-вихователі в обласному центрі соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді за місцем проживання та отримати довідку про проходження курсу підготовки та рекомендацію центру.
- Зареєструватись у службі у справах дітей за місцем проживання як потенційним прийомним батькам або батькам-вихователям та отримати висновок про можливість створення прийомної сім’ї або дитячого будинку сімейного типу.
- Ознайомитись з банком даних на дітей та за участі служби у справах дітей та соціального працівника центру соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді визначитись щодо взаємо добору дитини.
- Відвідування інтернатного закладу та встановлення контакту з дитиною.
- Районна державна адміністрація або міськвиконком приймає рішення про влаштування дитини у Вашу сім’ю
- Дитина є членом Вашої родини Вашу сім’ю буде відвідувати соціальний працівник центру соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді.
Які документи необхідно надати
Для прийняття відповідного рішення, особа або особи, які виявили бажання створити таку сім’ю звертаються із заявою до в службу у справах дітей райдержадміністрації та подати наступні документи:
- заяву ;
- довідку про доходи за останні шість місяців або копію декларації про доходи, засвідчену в установленому порядку;
- документ, що підтверджує право власності або користування житловим приміщенням;
- копію свідоцтва про шлюб ( для осіб, які перебувають у шлюбі);
- копії паспортів;
- висновки про стан здоров’я;
- довідку від нарколога та психіатра для осіб, які проживають разом із заявником;
- довідку про наявність або відсутність судимості;
- письмову згоду всіх повнолітніх членів сім’ї, що проживають разом з особою, яка бажає взяти дитину–сироту або дитину позбавлену батьківського піклування у прийомну сім’ю, засвідчену нотаріально або написану власноруч у присутності посадової особи, яка здійснює прийом документів, про що робиться позначка на заяві із зазначенням прізвища, ім’я, по батькові, підпису посадової особи та дати.
- довідку про проходження курсу навчання кандидатів у батьки-вихователі і рекомендацію Центру соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді щодо включення Вас у банк даних про сім’ї потенційних усиновителів, опікунів, піклувальників, прийомних батьків, батьків-вихователів;
(Строк дії документів становить дванадцять місяців з дати видачі).